Vieraskynä: ”Osuuskunnan polkujen kautta askellan työhön”

Sinikka Saavalainen

Elokuun 2016 perjantai 12. päivä, vapaapäivä. Aurinkoiselta aamun sään suhteen näyttää. Kotiaskareet mielessä ikkunoitten pesu. Siinä siivouspyyhe ikkunanpintaa pyyhki. Päässäni alkoi tikittää tulevaisuuden kello! Tikitys voimistui, siivousliina pyörähteli yhtä ja samaa kohtaa. Ajatuksissani pyörii minä ja tulevaisuus työhön toiminnassa ikkunanpesu. Työsopimus tämän hetkisessä työssäni päättyy 21.8.2016.

Entäs sitten?

Otinpa ja aukaisin koneen internetin maailmaan ihan kesken ikkunan pesun. Etsin yhteistiedot elinkeinoasiamiehen Olli Kokander. Hänelle soitin, jätin viestin vastaajaan.

Ikkunanpesu jatkui – taisi jo kumminkin olla toinen ikkunan pinta kyseessä. Mutta ajatus vain tikitti. Taas koneelle etsien yhteistiedot Valvira ja Verohallinto. Yllätys yllätys, linjoilla ruuhkaa. Minulla vapaapäivä, ei kiirettä. Lopulta toistuvien yritysten jälkeen avautuu kuuloyhteys, siinä kysymykset sai vastauksia ja lisää ajattelemista.

Puhelin soi. Elinkeinoasiamies, näyttö näyttää. Siinä hänen kanssa keskustelin, kerroin haaveestani, toiveistani, tulevaisuudesta minä ja työ. Sovittiin keskusteluaika. Tämä vapaapäivä oli työntäyteinen päivä. Nyt tuli ikkunanpesussa ennätys: neljän huoneen ikkunat pesty ajassa klo 9:00-16:30! No, tämä oli erilainen päivä kokonaisuutenaan.

Elinkeinoasiamiehelle 24.8.2016 klo 13.00. Päivä oli lämmin ja kaunis sään suhteen. Minun mieli hyvin luottavainen ja varma, askeleeni oli hyvin vakaat ja kevyet. Mukaani otin kansion, jossa nippu suunnitelmia. Siinä keskustellessamme kerroin, miksi istun nyt tässä; näytin ruutupaperille tehdyt versioni. Hänen niitä lukiessaan minulla ajatus ”olisi kai tuolla elinkeinoasiamiehellä tärkeimpiäkin asioita hoidettavana, kuin minun tulevaisuus”. No jämäkästi painoin istumistani. Hän kohotti katseensa. Sinikka sinä oikeasti haluat ”tehdä työtä tällä saralla”. Samaten hän totesi: olet tosissasi ja hyvin pohtien ja suunnitelmaakin laatinut. Sanoin, tätä minä haluan ja nyt on se aika ja hetki. Mitään en häviä, nyt minun on toimittava.

Elinkeinoasiamies kertoi heillä olleen palaverin kyseisenä aamuna. Työtä Osuuskunnasta -hankkeen perustamisen tiimoilta. Samalla hän lyhyesti kertoi ja kysyi saisiko hän antaa minun tiedot Osuuskuntahankkeen yhdyshenkilöille. Lupasin.

Pitäen kiinni hetkistä, sillä päivät kulkevat mukanamme

Taisi mennä muutama päivä. Osuuskunta-hankkeesta soittaa Hanne Seppälä. Siinä kerroin asioita ja tuntemuksia, miksi nyt me keskustelemme. Sovimme ajan keskusteluun Työtä osuuskunnasta -hankkeen toimistoon tiistaikse 06.09.2016 klo 14:30. Työtä osuuskunnasta -hankkeen projektipäällikkö Irmeli Luukkonen ja ohjaaja Hanne Seppälä ja minä. Siinä kerroin, kuka olen ja miksi olen nyt tässä teidän kanssa. Taas otin kansioni, jossa ruutupaperille tehdyt suunnitelmat.

Keskusteltiin. He kertoivat Osuuskunnasta ja minä omista suunnitelmistani.Sillä istumalla minä sanoin: minä tulen osuuskuntaan, otatteko minut?!!

Tästä päivästä ajatuksissani aloin suunnitelmaa laatimaan – askeltamaan askeleita pitkospuita pitkin Osuuskuntaan ja sen kautta tekemään työtä. Osuuskunta ja minä olemme ”tiimi”. Eihän ole vielä sopimuksia allekirjoitettu. Mutta työtä ajatusteni ja suunnitelmien kanssa olen allekirjoitellut.

Osuuskunta-hankkeen infotilaisuuksissa kolmessa olen läsnä ollut. Askeleeni vain varmistuu kulkemaan osuuskuntaan. Tietoa infoista tullut kysymysten ja vastauksien kautta.

osk-sydamet

Osuuskunnan ”treffejä” viikoittain, jossa pohditaan työtä, mitä kukin haluaa tarjota, mitä kenelläkin osaamisia ja taitoja yllä. Kenestä tulee osuuskunnan jäsen / ja millä muodolla; onko jäsen vai jäsentyöntekijä. Treffeillä saadaan tietoa Irmeliltä ja Hannelta, sekä meiltä aikovilta tai tulevilta osuuskunnan jäseniltä. Joillakin on tavoitelmat ja suunnitelmat varmoina, joillakin vielä pohdittavana.

Osuuskunnan hanke-infot ja ”treffit” sekä tulevat koulutukset luovat ja antavat lisää varmuutta minulle. Kulkien vakaasti Projektiini Osuuskunta! Askeleeni varmistuu ja pitkospuut vahvistuu. Niitä pitkin on hyvä lähteä tekemään työtä.

Sinikka

sinikka

Yksi kommentti artikkeliin ”Vieraskynä: ”Osuuskunnan polkujen kautta askellan työhön”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s